Pressmeddelande: Stort intresse för att prova på ingenjörsyrket

Fler än 120 arbetsgivare inom en mängd olika branscher öppnar sina dörrar för praktikanter från Tekniksprånget i höst. Totalt sökte över 2 100 ungdomar de åtråvärda platserna.
-Det är tydligt att intresset för att prova på ingenjörsyrket är stort, säger Staffan Eriksson, projektledare på Tekniksprånget, och det är glädjande att så många nya arbetsgivare tillkommit.

I den senaste omgången av Tekniksprånget är det några arbetsgivare som sticker ut som sökfavoriter bland ungdomarna. De fem mest populära arbetsplatserna är Spotify, Ericsson, SVT, Volvo AB och Volvo Car Group. Allra flest sökanden hade Spotify.

-Jag är så klart mycket glad över det stora intresset för Spotify, då vi jobbar aktivt med att skapa den absolut bästa arbetsplatsen där man hela tiden utvecklas i sin roll, samtidigt som det är högt i tak och man befinner sig i en rolig miljö, säger Martin Lorentzon, grundare av Spotify. Hos oss är alla med och förändrar hur musikfans i hela världen upptäcker och delar mer musik än någonsin tidigare.

-Det är roligt att se en så stor bredd av företag i söktoppen. Ännu mer glädjande är det att kunna konstatera att hela 82% av dem som gjort praktik via Tekniksprånget hösten 2012 eller våren 2013 nu valt att studera vidare till ingenjör eller annan teknisk utbildning. Ett gott betyg som ger en indikation på att det här är rätt väg att gå, menar Staffan Eriksson.

Inom ramen för Tekniksprånget finns arbetsgivare på 105 orter i Sverige, inom såväl privat som offentlig sektor, representerade. Målet med Tekniksprånget är att fler unga ska bli inspirerade och ta steget att läsa till ingenjör på högskolan.

-Tekniksprånget ger även unga en unik möjlighet att knyta värdefulla kontakter med arbetsgivare och dessutom få inblick i en ingenjörs vardag och arbetsuppgifter, säger Staffan Eriksson.

För mer information, kontakta:
Ulrica Giltze, Kommunikationsansvarig Tekniksprånget
Telefon: 08-791 29 62 / 070-205 6509
E-postadress: ulrica.giltze@iva.se

Fakta om Tekniksprånget:
Tekniksprånget drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, på uppdrag av regeringen med syfte att öka intresset bland unga att söka till ingenjörsutbildningar. För att söka ska du ha gått ut gymnasiet och läst matematik 4, Fysik 2 och Kemi 1, d v s ha behörighet att söka till en ingenjörsutbildning. Praktiken pågår i fyra månader och är betald, 13 500 kronor per månad.
Läs mer på tekniksprånget.se