Från Tekniksprångare till handledare
Sabiha gjorde Tekniksprånget på Rise och nu är hon handledare för nästa generations tekniksprångare på Cowi. För Sabiha är det viktigaste att ge unga en plats i arbetslivet.
Attityder gentemot unga på arbetsplatsen färgas ofta av förutfattade meningar om deras förmåga att bidra. Många arbetsgivare anser att unga saknar rätt kompetens för att tillföra värde i arbetslivet. En person som utmanar dessa fördomar är Sabiha.
"Jag hade ingen aning om vad en ingenjör gör"
Under gymnasiet läste Sabiha teknikprogrammet och funderade på en framtid som arkitekt eller ingenjör. Precis som många andra hade hon svårt att sätta ord på vad en ingenjör faktiskt gör. Genom Tekniksprånget fick hon chansen att utforska yrket hos SP (Statens Provningsanstalt), som idag heter RISE.
Sabiha hade tidigare arbetat extra inom restaurangbranschen, men anställningen på SP var något helt annat. Här mötte hon en vardag präglad av kontorslandskap, planerade scheman och gemensamma raster med kollegor, istället för att bli inringd i sista sekund. Erfarenheten inspirerade henne till att studera väg- och vattenbyggnad (samhällsbyggnad) vid Chalmers universitet.
Från tekniksprångare till handledare
Idag är Sabiha handledare på Cowi och använder sina egna erfarenheter från Tekniksprånget för att skapa en inkluderande miljö för nya tekniksprångare. Hon minns hur rastlöst det kunde kännas när arbetsuppgifter saknades och ser därför till att hennes tekniksprångare alltid har något meningsfullt att arbeta med.
Genom regelbundna möten skapar hon tid att prata om annat än bara arbetsuppgifter och är närvarande på ett sätt som hon själv saknade som tekniksprångare.
Unga som resurs
En av de största utmaningarna som handledare är att guida unga i tekniskt avancerade uppgifter. Här har digitala verktyg, som Youtube, blivit ovärderliga. Instruktionsvideor hjälper tekniksprångare att snabbt sätta sig in i arbetsuppgifter, som att skapa ritningar i AutoCAD eller lära sig hållfasthetsberäkningar.
Sabiha tog studenten 2013 och upplever att mycket har förändrats sedan dess. På Cowi, som på många tekniska företag, dominerar en äldre generation. Men Sabiha menar att unga har mycket att bidra med, inte minst eftersom utbildningarna idag ger nya perspektiv på frågor som hållbarhet, klimat och miljö.
– Ni får med er något helt annat från skolan än vad man fick innan. Det är därför så viktigt att inkludera och utnyttja att man har en person där som kan komma med insikter som man själv kanske inte har tänkt på, säger Sabiha.
Ett ömsesidigt utbyte
För Sabiha handlar handledarskapet om att ta in flera perspektiv och våga ifrågasätta för att hitta lösningar tillsammans. Hennes resa visar att det inte bara handlar om att ge unga en plats i arbetslivet. Det handlar också om att skapa ett ömsesidigt utbyte där både handledare och tekniksprångare lär av varandra.